Auteur Topic: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?  (gelezen 41457 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline reel2reelcrazy

  • Lid
  • Berichten: 8.040
  • See me, Touch me, Hear me
Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Gepost op: Datum: maandag 01 augustus 2016, 18:37:04. »
Ik wil graag mijn X-10 R onderhanden nemen en heb iemand nodig met kennis van zaken die af en toe met mij mee wil kijken :)
Opnieuw afregelen is noodzakelijk en na een tijdje spelen heeft het deck ineens moeite om de pinchrollers omhoog te krijgen.
De pauze stand gaat prima, de pichrollers komen met een solenoid klak omhoog.
Vervolgens op play maar dat gaat niet van harte, gevolg is dat aan het einde van de tape het geluid wil gaan jengelen.
Vanuit stop stand naar play is hetzelfde verhaal, alsof het deck een spanning mist oid.
every moment has its music

Offline dozo

  • Lid
  • Berichten: 2.380
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #1 Gepost op: Datum: zondag 14 augustus 2016, 22:38:59. »
Iemand die eens naar mijn REVOX  C-36 zou willen kijken. Hij werkt verder wel maar weet niet of dat zo correct is. Ook advies over wat er aan onderhoud moet gebeuren is erg welkom (en originele knoppen)

Offline reel2reelcrazy

  • Lid
  • Berichten: 8.040
  • See me, Touch me, Hear me
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #2 Gepost op: Datum: zondag 14 augustus 2016, 23:46:53. »
Er zijn nog niet veel meldingen van reparaties.
Dit is toch altijd wel een onderdeel geweest van de techniek meeting?
every moment has its music

Offline M. Miller

  • Administrator
  • Lid
  • Berichten: 24.441
    • Analog Audio
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #3 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 00:09:12. »
Er zijn nog niet veel meldingen van reparaties.
Dit is toch altijd wel een onderdeel geweest van de techniek meeting?

Eigenlijk zijn beide meetings langzaam aan het omvormen tot sleutelmeetings, ik neem meestal gewoon iets mee waar ik thuis toch nooit aan toekom :D


Binnenkort ook in uw theater: "JURJEN - De Musical". Geschikt voor de hele familie! Vanwege grove taal alleen voor 16 jaar en ouder.

Offline reel2reelcrazy

  • Lid
  • Berichten: 8.040
  • See me, Touch me, Hear me
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #4 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 07:26:59. »
Ah kan ik mooi naast jou gaan zitten ;)
every moment has its music

Offline jeroenorad

  • Lid
  • Berichten: 960
  • Bulkerasen? Gewoon hier in leggen.
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #5 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 08:51:05. »
Op de vorige meeting in april hadden we op een gegeven moment een aanmeldtopic en als je klus door iemand werd opgepikt,  een reparatie topic...
Akai GX630D - Akai GX635D - Akai GX220 - Akai GX365D - Akai 4000DB - Akai X-2010 - Revox B77 - Revox B36 - Revox E36

Online frank

  • Lid
  • Berichten: 22.815
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #6 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 14:52:06. »
Er zijn nog niet veel meldingen van reparaties.
Dit is toch altijd wel een onderdeel geweest van de techniek meeting?

Jazeker, maar er zijn de laatste jaren wel wat verschuivingen geweest wat dat betreft; althans, zo heb ik het ervaren. In de eerste plaats zijn er minder reparateurs dan vroeger. De reparateurs die overgebleven zijn zitten meestal ook tot over hun nek in de reparaties. Omdat reparaties vaak meer tijd in beslag nemen dan je aanvankelijk verwacht (en soms lukken ze gewoon niet door gebrek aan tijd en onderdelen), gaat een aantal decks vaak weer, zonder dat er naar gekeken is, mee terug naar huis. Ik weet dat vooral Dik meestal volgepropt zit met reparaties. Nadeel daarvan is dat je verder geen flauw benul hebt wat er verder nog in de Stolp gebeurt. Omdat het voor mij de laatste jaren vaak niet duidelijk was of ik in het weekend van de meeting de kinderen had, heb ik mij ook niet heel vroeg aangemeld voor de meetings. Nu mijn ex-vrouw overleden is en de kinderen hier wonen heb ik ze gewoon altijd en is het makkelijker om een bezoek aan de meeting in te plannen. Doordat ik mij laat aanmeldde, waren er ook niet zoveel reparatieverzoeken als eerst. Ergens ben ik daar wel blij mee want ik vind het ook wel leuk om op die dag met andere bezoekers te ouwehoeren in plaats van als een soort kluizenaar achter je reparaties gedoken te zitten en verder niemand te spreken. Maar gesprekken, hoe gezellig soms ook, leiden ook af van je reparatiewerk en voor je het weet is de dag voorbij en zit je aan tafel bij Abu Simbel. Verder, en dat beschouw ik dan maar als een ouderdomskwaal, heb ik de laatste tijd wat meer moeite om mij op reparaties te concentreren als er rumoer om mij heen is (en je kunt moeilijk verwachten dat de rest in de Stolp zijn mond houdt). Dat blijkt wel uit het feit dat ik op de laatste meeting mijn eigen GX-270D-SS, waar één kanaal het niet van deed, had meegenomen om te fixen. Ik heb daar een paar uur naar zitten kijken en meten en de zaak zitten uitvogelen (o.a. met dank aan Oscar) maar we kwamen er niet uit, vooral omdat het op gegeven moment tijd was om op te gaan ruimen. Vervolgens kwam ik er thuis na een half uurtje achter dat het gewoon een los draadje was dat mij op de meeting niet was opgevallen. De slechte, op zo'n 3,5 á 4 m. hoog hangende, verlichting in de Stolp zorgt er ook voor dat de belichting op je werkstuk niet ideaal is en vaak zit je in je eigen schaduw te werken. Thuis heb ik een vloerstaande lamp die je gewoon kunt verplaatsen en goed en dicht op je werkstuk kunt richten. Nogmaals, dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn ogen dan aan de Stolp want in de jaren daarvoor ging het gewoon een stuk beter. Verder hebben we in de afgelopen 10 jaar of zo de meeste basisreparaties wel gedaan. Een 630 of zo kan iedereen tegenwoordig wel fixen, desnoods met advies op afstand. Bij een wat complexere reparatie is het altijd maar de vraag of je er uit komt. Als dat thuis niet lukt dan schuif ik het apparaat een paar dagen of paar weken aan de kant om er vervolgens met een frisse blik weer naar te kijken. Op een meeting kan dat natuurlijk niet omdat die maar één dag is. Het aantal reparaties dat daarom op zo'n meetingdag slaagt is niet meer zo groot als voorheen en dat is, voor mij althans, best frustrerend. Alhoewel ik het repareren en sleutelen nog steeds erg leuk vindt om te doen (en wat mij betreft is dit ook de essentie van een meeting) is het buiten de deur steeds minder effectief aan het worden. Ik zeg hiermee niet dat de reparatiemeetings hun doel onderhand voorbij geschoten zijn maar voor mij werkt het gewoon niet meer zoals vroeger. Daar kan verder niemand iets aan doen maar jammer is het wel.  :-\
« Laatst bewerkt op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 14:59:28. door frank »
Listen with your eyes!!!

Offline reel2reelcrazy

  • Lid
  • Berichten: 8.040
  • See me, Touch me, Hear me
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #7 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 19:55:08. »
Duidelijk verhaal Frank.
Het is voor mij ook bedoeld om te leren en informatie in te winnen. Het zal mij nooit lukken om defecte componenten op te speuren door het uitsluiten van een en ander met behulp van een multimeter.  Ook het noodzakelijke afregel werk kan ik niet zelf want ik heb niet de benodigde middelen. Het zou voor mij persoonlijk geen probleem zijn om hiervoor een financiele bijdrage te doen om mijn x10 weer werkend te krijgen. Het is immers elkaar helpen :)
Het ontbreken van de juiste componenten is een groot probleem. Ik weet van mfbfreaks  Thomas dat hij zijn grijpvooraad componenten meeneemt naar een mfb meeting maar dat zit er bij ons niet in. Siem heeft dat weleens gedaan en dat was erg handig.
every moment has its music

Offline jeroenorad

  • Lid
  • Berichten: 960
  • Bulkerasen? Gewoon hier in leggen.
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #8 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 20:28:45. »
Dus dat was je eigen SS haha... Dat vroeg ik me laatst nog af  8) ik was er voor de eerste keer, en de sfeer was wel erg leuk...
Durf het bijna niet te vragen, gezien ook de opmerking over de weinige reparateurs, maar zou iemand misschien ook nog tijd en zin hebben m'n gx635D Die ik van Willem heb overgenomen trouwens, in Enschede) willen afregelen op XLI? Die heb ik zelf bij me... En ga zelf met Uher van Frits, nieuwe vermogenstor erin...
Akai GX630D - Akai GX635D - Akai GX220 - Akai GX365D - Akai 4000DB - Akai X-2010 - Revox B77 - Revox B36 - Revox E36

Offline dozo

  • Lid
  • Berichten: 2.380
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #9 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 21:06:01. »
Dus dat was je eigen SS haha... Dat vroeg ik me laatst nog af  8) ik was er voor de eerste keer, en de sfeer was wel erg leuk...
Durf het bijna niet te vragen, gezien ook de opmerking over de weinige reparateurs, maar zou iemand misschien ook nog tijd en zin hebben m'n gx635D Die ik van Willem heb overgenomen trouwens, in Enschede) willen afregelen op XLI? Die heb ik zelf bij me... En ga zelf met Uher van Frits, nieuwe vermogenstor erin...

Die Akai kan ik wel voor je af regelen.

Offline dozo

  • Lid
  • Berichten: 2.380
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #10 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 21:07:07. »
iemand de laatste tijd nog wat Frits gehoord? Daar heb ik ook nog wel een uitdaging voor liggen.

Offline jeroenorad

  • Lid
  • Berichten: 960
  • Bulkerasen? Gewoon hier in leggen.
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #11 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 21:14:07. »
Ben ik blij mee! Willem (voor zover jullie hem nog kennen misschien?) hij had hem op lpr35 afgeregeld, maar een opname op xl1 mist te veel hoog, niet brongelijk... Hij is door hem wel gereviseerd.
Een opname op de 630d met xl1 klinkt wel geweldig op de 635. Thx alvast!
Akai GX630D - Akai GX635D - Akai GX220 - Akai GX365D - Akai 4000DB - Akai X-2010 - Revox B77 - Revox B36 - Revox E36

Offline jeroenorad

  • Lid
  • Berichten: 960
  • Bulkerasen? Gewoon hier in leggen.
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #12 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 21:15:06. »
iemand de laatste tijd nog wat Frits gehoord? Daar heb ik ook nog wel een uitdaging voor liggen.
Ik moet voor hem nog een Uher repareren, maar weinig gehoord nog van hem via mail inderdaad...

« Laatst bewerkt op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 21:16:44. door jeroenorad »
Akai GX630D - Akai GX635D - Akai GX220 - Akai GX365D - Akai 4000DB - Akai X-2010 - Revox B77 - Revox B36 - Revox E36

Offline dozo

  • Lid
  • Berichten: 2.380
    • E-mail
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #13 Gepost op: Datum: maandag 15 augustus 2016, 22:09:00. »
Ben ik blij mee! Willem (voor zover jullie hem nog kennen misschien?) hij had hem op lpr35 afgeregeld, maar een opname op xl1 mist te veel hoog, niet brongelijk... Hij is door hem wel gereviseerd.
Een opname op de 630d met xl1 klinkt wel geweldig op de 635. Thx alvast!

Dan staat het meeste al goed.

Offline Dik

  • Lid
  • Berichten: 27.003
  • Dikkie Draaibank
Re: Gaan we nog sleutelen op deze meeting?
« Reactie #14 Gepost op: Datum: vrijdag 19 augustus 2016, 22:49:33. »
Ff mijn two cents. Ik repareer sowieso op mijn eigen tempo. Afgelopen keer heb ik van de regel gebruik gemaakt om geen decks mee te nemen naar huis, tenzij er een grote uitzondering is. Ik moet rekening houden met krimp in mijn woonruimte. Die regel blijft gelden.

De volgende reparaties probeer ik te vermijden: Revisies (te veel en te simpel werk voor op een meeting), afregeling van Teac's en dergelijke decks met te uitgebreide afregeling, poetswerk (gewoon nee).

Nu heb ik op de lijst nog twee decks staan die ik wel zou willen zien en dat zijn geloof ik de Wega van Jurjen en een soortgelijk deck van Roy. Die zouden voorrang krijgen.

Kanaaltjes en koppen recht trekken, voedingsproblemen ed zijn allemaal welkom. Misschien neem ik ook wel een deck van mezelf mee om te repareren net als Frank. Vond ik eigenlijk wel een leuk idee.  ;D
Het antwoord op de vraag des levens is: Twee sporen, twee kanalen en achtendertig centimeter per seconde.
Frank:"
Het doet zeer, vanwege onze bij-betekenis van de getallen, om dit mijn strot uit te krijgen maar ik heb er liever een van 38 dan een van 19  ;D"